Márton; Édes Erdély A, B, C
Márton
Ádám Gyula fotói alá
1.
Nem az üres madárfészkek, a lengedező ökörnyál,
dérlepte mezőkön a kikericsek lila virágai,
a tél szaga a falvak, városok fölött, a vándormadarak,
a fecskék, gólyák, bíbicek, szárcsák, gémek, darvak,
nem a vadlibák, vadkacsák, akik már rég elhúztak
melegebb vidékekre,
nem az északról helyükbe megérkezett csonttollúak,
pirókok, gatyás ölyvek,
vagy hogy megszakad a fű gyökere, eljön október,
a jószágot meg az autókat be kell terelni az istállókba
meg a garázsokba,
hogy beköszönt a makk érésének kezdőnapja,
elindulnak a nagy kocsik meg az utánfutós autók
káposztával gazdagon megrakva messzibb vidékekre,
a közeli hegyekből lejönnek a nyájak, átveszik a
gazdák a juhaikat, kiszámolják a bért s a természetbeni
járandóságot a pásztorokkal, öregbojtárokkal, számadókkal,
a kapuk előtti padokon üldögélő öregek pedig már sejtik,
érzik, hogy lassan az ő idejük is lejár, hogy a gyümölcspirító,
paradicsomérlelő, szőlőédesítő, selymes, bársonyos napsugárból,
ami végigsimít a még sárgálló tarlók között, már hiányzik az
augusztusi fickós lobogás, beköszöntenek a kora őszi fagyok,
megjelenik az első dér, az első havazás… Nem, nem, nem az alma-,
nem a füge-, a csipkebogyó-, a feketeribizli-,
nem a meggybor, nem a cukorból, porból készült Muscatol,
Muscatin vagy Vin de masă (Porból lettél, s borrá válasz!), hanem
a pityókáért elcserélt szőlő, s az ebből a szőlőből – csakis az
itteniek által – készített isteni nedű: a pityókabor.
2.
Piacok lármás standjait járják, tereken, sarkokon kutat
a szemük. Az aranyló venyigék duzzadó fürtjeit
nem szőlőhegyek lankáin, nem présházak ölén, hanem
nejlonzsákokban, ládákban, dobozokban, moldvai, regáti autók
platóin lelik föl. Nem Szilágy dombjainak, Maros mente teraszos
lankáinak leve, hanem Drăgăşani, Cotnari, Valea Călugărească
furmintja, királyleánykája, muskotálya kerül ötvenes ballonjaiba,
cserébe a raschelzsákjaiban szunnyadó, gondosan válogatott piros
vagy fehér pityókáért.
3.
Ezt a szőlőt nem kell ültetni, metszeni, oltani, kötözni.
Nem kell figyelni holdtöltére, holdújságra, Illés vagy
Magdolna napjára. Balázskor nem kell „megvarázsolni”,
nem kell féltegetni, hogy kikezdik a madarak a szemeket,
nem kell melegért imádkozni, nem kell megünnepelni a
patrónusokat, Bacchus utódait, Orbánt, Dónátot, Vincét,
Balázst, hogy kegyesek, adakozók legyenek. Nem kell
betartani a regulákat sem, hogy Vencel, Jakab, Mihály
napja előtt, után mi hogy legyen. Ezeket akár el is lehet
felejteni. Mert ha esik, ha hó hull, az ókirályságiak akkor
is itt vannak, csak el kell cserélni a pityókát, a szőlőt aztán
le kell őrölni, ki kell préselni, és várni, várni legalább
Márton napjáig, amikor már meg lehet kóstolni, mustáros
kupába („mustárkristályba”) lehet tölteni az újbort.
4.
S ha finom, ha jól sikerült, akkor nem tolulnak baljósnál
baljósabb gondolatok az ember szeme elé, hogy jobb volna
a mai világban a halandóknak is, akár a növényeknek,
az egész háztartásukat leépíteni télire, s pihenni, aludni
téli álomban… Egész tavaszig.
Édes Erdély A, B, C
Ferenczes Istvánnak
A. A kegytemplomtól kőhajításnyira, a vendéglő
teraszán
magyarországi turistacsoport. Férfiak
és nők
vegyesen.
Söröznek, kávéznak, üdítőznek.
És hangoskodnak. Ha románok
volnának, talán
halkabban beszélnének. Itt. Mert az ő országuk,
az ő hazájuk, de mégis, soha nem lehet tudni
ezekkel a helyiekkel. „Ők” viszont
„itthon” vannak. Ez az ország az övék is.
Volt...
Valamikor. Ők tehát ide hazajöttek,
visszajöttek. Az egész teraszon, de a terasz környékén is,
talán még a templom közelében is hallani lehet
az egymást túllicitáló, túlkiabáló, egymást túlhangoskodó
beszédeiket. Meglátogathatták a csíksomlyói Szűzanya
kegytemplomát, felmentek a falépcsőkön Mária lábához is,
imádkozhattak, zsebkendőikkel megtörülgették a Szűzanya
lábát, s mielőtt kigyalogolnának
a csíksomlyói nyeregbe, megpihentek,
erőt gyűjtöttek, egy-két sörrel, üdítővel felfrissítették
a testüket a kálváriára való kimászás előtt.
B. Most éppen a fogyasztásukat számolják. Lejben,
hangosan, szinte kiabálva adják össze, hogy hány kávé,
hány sör, hány üdítő
volt. Egyik lelkesebb hölgy az
asztalon levő üvegeket futtatja meg, hogy annyit
fogyasztottak csak.
Nem talál, sehogy sem talál a számlán
levővel. Három sör árával ugyanis több van azon. Ki kell
hívni a pincérnőt, visítja egy női hang. Csak nem fizetünk
többet,
mint amennyit megittunk, mondja egy bariton; mások
helyeselnek, hát mi az isten. Valamelyik kihívja a
pincérnőt, és elkezdik tisztázni a dolgot. Hangosan,
kiabálva,
egymás szavába vágva, és együtt a vékony, megszeppent
pincérnőre támadva.
C. Hogy van az, hogy ennyit ittunk meg, s hogy
itt
mégis ennyivel több szerepel? És az egyik hölgy még egyszer
megszámolja,
a pincérnő előtt, az asztalon levő üvegeket. Azért van kevesebb
ott hárommal,
mert a kolléganőm
korábban elvitte azt a három üres üveget. Ki kell
hívni a kolléganőt is,
visítja egy hang a csoportból. Kihívják a
kolléganőt is. Ő is
azt mondja, hogy korábban elvitte azt
a három üveget. Az nem lehet, kiáltják hátulról hárman is
a társaságból, innen nem vitt el senki semmit. S hogy ők azt
a három üveg sör árát,
mintegy ezerforintnyi összeget: nem
fizetik ki. Hát hogy képzelik ezt? A vékony, sírós hangú pincérnő
végül, a vitát
lezárva, azt
mondja, jól van, annyit fizessenek, amennyit akarnak, és
sírva bemegy a vendéglőbe.
A csoportban szedelőzködnek;
elégedettek, hiszen
győztek.
Otthagyják a pénzt, a pontos összeget, kivéve a három
sör árát, az asztalon, majd
nekiindulnak a Somlyó-hegy oldalának,
hogy kizarándokoljanak oda, arra a spirituális, az igazi feltöltődést
szolgáló helyre, „ahová minden magyarnak el kell jutni az életben
legalább egyszer”. Visszafelé majd
betérnek még egyszer a
kegytemplomba, hűsölni és egyet még imádkozni.
Vissza a tetejére